25.7.14

See you in two weeks...


Totdat ik heerlijk ben uitgerust, heb genoten van heerlijk eten, lekker ben bruin geworden en een hele gezellige tijd heb gehad met mijn familie in Italië...

23.7.14

Savoury Oven Baked Pancake (It's Vegan! And Glutenfree!)


Er zijn een paar dingen in de keuken die ik moeilijk blijf vinden; zorgen voor verse muntplantjes. Het schoonmaken van ovenroosters. Het verschil tussen anijs en venkel ruiken. Het bakken van hoge, luchtige cakes. Avocado's pas opensnijden als ze écht rijp zijn. Het niet-leeglikken van potten pindakaas. Het bakken van pannenkoeken. 

Voordat ik boze reacties krijg; ik hou van pannenkoeken. En dan niet die droge, smaakloze Nederlandse gevallen, maar dikke, fluffy, Amerikaanse pancakes. Het liefst gegeten in een leuk tentje in New York natuurlijk, maar stiekem smaken ze thuis aan de keukentafel net zo lekker. Sinds ik terug ben uit Amerika, heb ik verschillende soorten gerecreëerd. Ik heb ze met bosbessen gegeten, met gekarameliseerde banaan en uiteraard ook de welbekende pindakaas-chocolade combinatie uitgeprobeerd (die foto is misschien wel mijn bekendste ooit, 371 notities op Tumblr!). Er is alleen één klein probleem.

Zoals ik jullie al duizenden keren verteld heb, heb ik 's ochtend al-tijd honger; ik eet het liefst gelijk als ik opsta, zie het ontbijt niet alleen als de belangrijkste, maar ook als de grootste maaltijd en heb in mijn 14 jaar nog nooit m'n ontbijt overgeslagen (dat is waarschijnlijk niet waar, maar het idee is er). Pancakes, ahem, veganistische, glutenvrije én gezonde pancakes nemen nogal wat tijd in. Alle fancy ingrediënten moeten in huis worden gehaald. Het lijnzaad-ei moet zich vormen. De banaan moet geprakt worden. De amandelmelk moet gemengd worden met citroensap. Om nog maar niet te spreken over die eindeloze kooktijd, het opdraaien - de eerste mislukt altijd - en de eerste paar pancakes die koud worden  terwijl de rest nog in de beslag-fase zit. Zucht.

Dat was inderdaad een positief stukje... Gelukkig heb ik hier de oplossing - een ovengebakken pannenkoek! Ik geef toe, ik was zelf niet de briljante geest die dit concept bedacht heeft, maar een glutenvrije en vega-versie heb ik nog niet voorbij zien komen. Het idee is simpel; roer je favoriete meelsoort (ik gebruikte boekweit, maar je hebt mijn toestemming om normaal meel te gebruiken... ;-) ), chia- of lijnzaad, water en je favoriete kruiden door elkaar. Verhit het beslag 1 minuut op het vuur samen met een klontje kokosolie en gooi (oké, zet) de pan daarna in de oven; 220 graden voor ongeveer 20 minuutjes. Bereid ondertussen je favoriete toppings voor, doe een klein dansje, haal de pancake uit de oven en geniet.

Verwacht geen dunne, zachte pannenkoek zoals die variant met kaas en spek, die je misschien gewend bent. Deze variant is knapperig, en haast vergelijkbaar met een taco. Of misschien het kindje van een pannenkoek en een taco. En nee, dat maakt 'm niet minder lekker...!

Ik ging voor de hartige variant, met komijn, chili, groene tabasco en hummus. Als je meer een sweet tooth hebt, kan je gaan voor een variant met kaneel, banaan, bosbessen, dadels en wellicht een bolletje bananenijs bovenop. Nu ik erover nadenk, dat wordt ovengebakken pannenkoek nummer 2!

21.7.14

Rhubarb Yoghurt Tarte Tatin


De lucht was zo donker dat zachte regendruppels niet te onderscheiden waren van vele vliegjes, die continu rond mijn bezwete benen vlogen. Het was weer zo benauwd dat ik 1,5 liter water dronk en 80 doekjes nodig had om mijn gezicht droog te vegen. Ik won de tenniswedstrijd van de nummer 1 van het toernooi in een driesetter, en was daarmee weer pas om half 1 thuis. De afgelopen vijf dagen waren allemaal zo, soms was ik zelfs pas rond 2 uur thuis. Wild? Not so much. Een keer inderdaad een feestje, alle andere dagen laten tenniswedstrijden of een bioscoop-bezoekje. Ik heb genoten van een stukje chocoladetaart en hier en daar wat dropjes, wit brood bij de barbecue en niet-zo-natuurlijke vleesvervangers. Nu ben ik weer uitgeslapen (hoewel...) en heb ik net een heerlijke smoothie gegeten - komkommer, avocado, munt, peterselie, verse gember, aardbeien, kiwi - en vanmiddag speel ik de finale. Zenuwachtig? Neeeee joh... ;-)

*Update* Ik heb gewonnen! Net terug van de prijsuitreiking en de titel 'Kampioen Dames Enkel 6' heb ik binnen. En het prijzengeld, 't was veel. ;-) Misschien nog wel leuker, ik heb ook de 'aanmoedigingsprijs' gekregen, voor het meest belovende jeugdlid... Wow. Ik moet eerlijk toegeven, die had ik niet aan zien komen en ik ben stiekem heel erg trots. Nog een extra reden om deze taart te eten dus! ;-)

Volgende week gaan ik met mijn ouders en grote zus op vakantie, een week bergwandelen van agriturismo naar agriturismo en vervolgens een week relaxen - mijn ouders kennende wordt dit óók een actieve week. De kans is groot dat dit het laatste jaar is dat mijn zus, als studerend corps-lid, meegaat, dus ik ga volop genieten. Het tennistoernooien-seizoen wordt even op pauze gezet en na de vakantie gelijk weer opgepakt. Naast het tennistoernooien-seizoen, is ook het rabarberseizoen bijna afgelopen. Sla dus nog even je slag en haal flink wat mooie dunne, roze stengels binnen om deze taart te maken. Of deze muffins, appel-rabarber compote of dit suikervrije aardbeiden-rabarberbrood. Mooi (rabarber)roze is niet lelijk.

Deze omgekeerde-taart komt (uiteraard) van het Youtube kanaal van Green Kitchen Stories. Kijk hier het filmpje om alvast in de stemming te kijken. De taart is glutenvrij door het amandel- en boekweitmeel. Hij is niet veganistisch, maar de eieren vervangen door lijn- of chiazaad en sojayoghurt gebruiken is ook mogelijk. De boter heb ik vervangen voor kokosolie en ook met de honing heb ik rustig aangedaan. Leg de rabarber in een mooi patroon op de bodem en je zult een prachtig Tarte Tatin hebben. Geen rabarberfan? Gebruik dan ander soort fruit en laat me weten hoe het geworden is. Fijne vakantie!

15.7.14

Summery Stone Fruit Smoothie


Don't get me wrong, ik hou van groene smoothies. Ik mik met gemak 3 grote handen veldsla, kool of spinazie in mijn smoothies en ook komkommer, wortel of bleekselderij hakt de blender wekelijks in stukjes. Er zijn echter dagen, waarop mijn lichaam die oranje, groene of zelfs bruinige vloeistoffen niet kan waarderen - tenzij het een cacaoshake is natuurlijk! Soms blijft het meisje in mij groot en wil mijn lichaam liever knalroze, rood of oranje. Nee, geen extra handje kool of een flinke bos platte peterselie, ik krijg toch wel genoeg bladgroenten binnen - er leiden tenslotte meer wegen naar vitamine K. ;-)

Dit is een van de eerste niet-groene smoothies op Train Mean, Eat Clean in een lange tijd. Wees niet bang voor een te grote hoeveelheid suiker; hoewel de meningen hierover verdeeld blijven, werkt het natuurlijke suiker uit fruit (fructose) heel anders voor je lichaam dan geraffineerde suikers, zoals sucrose of sacharose. Fruit is onbewerkt, bevat geen rare toevoegingen en is nummer-1 op mijn lijstje.

Steenfruit is ontzettend rijk aan bètacaroteen, een anti-oxidant die onder andere magische werkingen heeft op de ogen en de cellen beschermt tegen radioactiviteit. Bewijs? Abrikozen hebben 25 keer meer bètacaroteen dan andere fruitsoorten. Pruimen staan boven aan het lijstje wat vezels betreft; gemiddeld zo'n 30% meer dan ander fruit. Heb jij, of een van je familieleden, last van achteruitgaande ogen? Nectarines bevatten naast bètacaroteen ook luteïne en zeaxanthine, twee belangrijke bouwstoffen voor goede ogen. Voor de Sonja's onder ons; steenfruit is laag in calorieën en ook redelijk laag in suiker. Meer informatie nodig? Kijk dan hier.

Oeps, door al die gezonde informatie ben ik vergeten te vertellen wat steenfruit eigenlijk is. Onder steenfruit vallen alle vruchten, die hun zaden verstopt hebben in een grote pit ('steen') die zich midden in het vruchtvlees bevindt. Voorbeelden zijn dus perzik, pruim, abrikoos, kers of nectarine. Deze fruitsoorten zijn allemaal nu in het seizoen en ongelofelijke zacht, sappig en lekker. Probeer deze smoothie eens uit en ontdek het allemaal zelf... Mmm!

Tip; het meeste steenfruit, onder andere perzik, is 'fat-soluble'. Dit betekent dat je lichaam de stoffen het beste op kan nemen, als het gegeten wordt in combinatie met goede vetten. Strooi dus wat muesli met noten, een handje lijnzaad of een paar geweekte cashewnoten over de smoothie en geniet.

Nog even over mijn fotografieskills;
foto 1) Deze foto is genomen met een Ipad + Ipadhouse in mijn hand, zware blender in mijn andere hand... Het eindresultaat vind ik heel gaaf, de vensterbank was iets minder blij met alle oranje spetters... oops!
foto 2) De beste. muesli. ooit. Echt, ga naar de Aldi en koop Fruit & Nuts en je wilt nooit meer anders...
foto 3) Aalbessen uit onze eigen tuin; behoorlijk gaaf toch?

12.7.14

Waste-Free Leftover Cookies


Hoe verder ik in de vakantie kom, hoe drukker de dagen lijken te worden. Naast de laatste dingen op school (cijfers halen, eindfeest, klassenbbq) speel ik tennistoernooien, heb ik zondag een familiedag in Utrecht en... oké, toegegeven; zo druk heb ik het niet. Dat weerhoudt me er niet van om veel te eten, terwijl ik mezelf voorhoud dat ik alle energie nodig heb met mijn drukke leven. Favoriet naast ontbijten? Tussendoortjes.

Zelf noem ik 't liever 'snacks' en ik zie het als een serieuze hobby om elke dag verschillende combinaties te eten. Hummus met wortels en paprika, een gezond avocadoijsje bij warm weer of een appel met noten en een handje granola. Mijn ultieme snackmomentje is normaal gesproken om 4 uur, als ik hongerig, moe of chagrijnig uit school kom (meestal hongerig, moe en chagrijnig). In de vakantie snack ik liever 's avonds, als ik terugkom van tennis.

Gisteravond was weer zo'n situatie; bezweet en hongerig kwam ik terug van een (helaas verloren) wedstrijd. Na wat wikken en wegen gaf ik toe aan mijn craving; een geroosterde zuurdesem-rozijnenboterham met een flinke laag pindakaas, plakjes banaan, stukjes extra pure chocolade en een grote snuf kaneel. Yum. Tijdens Gossip Girl kwam maar één ding in me op; wat als ik deze snack om kan toveren tot een koekje? (een koekje is tenslotte altijd beter dan een boterham)

Deze koekjes zijn geïnspireerd op de Pantry Party Cookies van Earthsprout. Naast het feit dat ze elke late-night craving geruststellen, zijn ze ook perfect om restjes op te maken. De basisingrediënten zijn simpel; een achtergebleven banaan, een paar eetlepels kokosolie, een lepeltje maple syrup en een snufje zout. De rest bepaal je zelf; boekweit, quinoavlokken, havermout, rozijnen, dadels, amandelmeel, noten en zaden. Of kokosrasp, gedroogde abrikozen, cacaopoeder en allerlei soorten superfood. Zolang je je aan de hoeveelheid van 2,5 kop houdt, zit je altijd goed.