2.9.14

Vegan French Toast


Halllooooo, daar ben ik weer! Elke dag had ik zin om een artikel te schrijven, de keuken in te duiken en onprofessionele food-foto's te nemen met mijn telefoon, maar elke dag kwam er wel iets tussen. Vrijdag; tennisles. Zaterdag; tenniswedstrijd. Zondag; 3 tenniswedstrijden. Mijn idee was om zondagavond weer achter mijn computer te kruipen, maar na die drie wedstrijden was ik gesloopt, had ik helemaal geen recept en krijg ik geen zinnig woord meer uit mijn vingers. De wedstrijden heb ik gelukkig alle drie gewonnen (en de prijs... 70 euro cash!), de rest van de avond (ja, avond; ik was van 09:15 tot  19:30 op de tennisbaan) heb ik besteed aan het nemen van een bubbelbad, heel veel pasta eten en Gooische vrouwen kijken met de familie. Na 10 uur slapen, waarvan ik volgens Sleep Time maar 2 minuten wakker was, ben ik weer volledig uitgerust. Mooi, want school begint alwe.... Nee, laten we daar nog niet over praten. Let's talk toast!

Ik hou ongeveer net zo van mijn groene smoothies en salades als van brood. Vroeger draaiden ongeveer 4 van de 5 eetmomenten per dag om brood, tegenwoordig doe ik het iets rustiger aan. Van beschuitjes (ja, dat noemde ik vroeger brood) met een hele Mt. Everest aan vlokken, naar zuurdesem, spelt of boekweitbrood met hummus, avocado of tahin. Een smoothie is binnen 3 minuutjes gepiept en onwijs lekker, maar wie houdt er nu niet van warm, geroosterd brood met dikke lagen hummus, gegrilde groenten en een goede balsamico? Of mijn ultieme combinatie; pindakaas (échte pindakaas, zonder toevoegingen) met kaneel, banaan en hele pure chocolade.... Yum. Vandaag laat ik jullie zien hoe je French toast - wentelteefjes - kunt maken, zonder ei, melk en boter.

Ik geef eerlijk toe, vroeger maakte ik nooit zelf wentelteefjes. Ik líet ze maken. Als ik ze zelf maakte, leek mijn eindresultaat meer op brood dat 3 weken in een eidooier had gelegen, dan op de zoete, knisperende wentelteefjes die mijn lieve mama produceerde. Samen met extra kaneel (ja, die kaneelverslaving is nooit weggegaan) en een paar scheppen suiker (als mijn ouders net de andere kant op keken), was mijn wentelteefje perfect. Voor een milieu- en diervriendelijke, gezonde, vega en suikervrije variant heb je maar een paar ingrediënten nodig. Brood (du-h), amandelmelk, banaan, kaneel en zoveel verschillende toppings als je je maar kan bedenken. Enne... we gebruiken natuurlijk geen casino-witbrood, maar biologisch, volkoren spelt, zuurdesem of een glutenvrije variant. Ik heb dit recept ook geprobeerd met zelfgemaakt boekweitbrood en beide varianten werken even goed. Naast kaneel voeg ik ook nog een flinke snuf gember toe, maar dit kun je ook helemaal weglaten.

Mijn toppings waren sojayoghurt (eindelijk heb ik een biologische, suikervrije variant ontdekt!), walnoten en chiazaad voor extra omega 3 en zink, de rest van de banaan, moerbeien en uiteraard tahin. Benieuwd waarom tahin zo goed voor je is? Dat lees je hier.

28.8.14

Sweet Tomato Pasta Sauce (Video!)


Een paar dagen geleden werd onze ouderwetse open haard vervangen door een kachel. De open haard stond nooit aan, maar deze kachel is wel heel erg fijn. Ik probeer nog niet met warme kleren en een deken voor de kachel te gaan zitten, maar ik kan nu echt zeggen dat bikini's en badpakken vervangen worden door sokken en sweaters. Met de herfst in aantocht (wat erg dat ik dit al in augustus moet schrijven!) wordt de zin in comfort food steeds groter. Koude salades en rauwe groentjes staan weer op een laag pitje en mijn maag schreeuwt om pompoensoep en dampende borden pasta.

Met dampende borden pasta bedoel ik overigens geen 'normale' pasta met roomsaus (ook heerlijk op zijn tijd...) maar hippe pasta - denk spelt, rijst of boekweit - met een tomatensaus en veel groenten. Gebruik jij altijd saus uit een pot of blik? Nu je minder in de zon kan zitten, heb je extra tijd om de keuken in duiken en zelf aan de slag te gaan met pasta saus! Deze pasta saus krijgt een zoete tint door balsamicoazijn en zit vol met groente; voor 4 personen gebruik je 4 paprika's, 500 g tomaten en 3 rode uien! Die dagelijkse 200 gram heb je dan sowieso binnen.

Voor deze saus kan je de pannencollectie in de kast laten staan, samen met alle andere ingewikkelde trucjes. Hak de groente grof, flinke scheut extra vierge olijfolie en balsamicoazijn erbij, 50 minuten roosteren (in de tussentijd kan je heel productief zijn), blenden en serveren. Hij is natuurlijk vers en warm uit de oven het lekkerst, maar maak gerust een driedubbele portie om in te vriezen. Zo heb je altijd een simpele, snelle en lekkere maaltijd in de vriezer. Kook je favoriete pasta (of ga voor courgette-pasta!) en serveer met verse basilicum.

Het recept is bijna te makkelijk om op te schrijven, maar zo leuk dat we (ik en mijn fantastische cameravrouw ;-) ) besloten weer een video op te nemen. Er zat behoorlijk wat tijd tussen deze en het vorige filmpje, dus hopelijk ontvangen jullie video nr. 4 iets sneller. In de tussentijd; geniet van dit filmpje en deze overheerlijke pasta saus!

25.8.14

Vegan & Glutenfree Tahini Banana Pancakes (Also In English!)


Wakker worden door een vroeg ochtendzonnetje, en je dan toch nog even omdraaien. Opstaan, 2 grote glazen water drinken, mijn gezicht schoonmaken en zachtjes naar beneden sluipen. Een grote mok dampende kruidenthee, een relaxt muziekje en warm genoeg weer om buiten te ontbijten. Een heerlijk ontbijtje en leuke plannen voor de rest van de dag. Ja, dat is mijn ultieme ontbijtscenario. Maar... Nederland zou Nederland niet zijn als de herfst al rond 20 augustus begon. Gelukkig maakt dat deze pancakes niet minder lekker!

Ik heb eerder geprobeerd zonder recept pancakes te maken. Of met recept, maar met zulke drastische verandering dat het eindresultaat heerlijk smaakte, maar nog steeds niet was wat ik zocht. Eieren vervangen door lijnzaad, melk door water bij gebrek aan amandelmelk en suiker weglaten - logisch dat het recept dat ietwat smaakloos wordt. Iedereen met 5% ervaring op het vega-gebied weet dat een goede pannenkoek meestal bestaat uit banaan, amandelmelk en geweekte lijn- of chiazaadjes. Het geheim van dit recept? Tahin! Tahin is vergelijkbaar met pindakaas, gemaakt van sesamzaadjes en net zo verslavend. Sesamzaad zit bomvol vitaminen en mineralen (B, mangaan, koper, magnesium, etc.) . Het belangrijkste; een glas sesamzaad bevat meer calcium dan een glas koemelk! Nu ga je niet snel een glas sesamzaad eten (of drinken?), maar het idee is duidelijk. Naast alle voedinsstoffen en extra smaak, zorgt deze spread ervoor dat de beslag voor de pancakes een goede textuur heeft.

Geen tahin in huis? Je kunt de makkelijk weg kiezen en pindakaas of amandelpasta gebruiken. Ik raad je aan om toch even naar de biosupermarkt, de Turkse marktkraam of de grootste supermarkt in de buurt te rijden. De supermarkten verkopen soms wel tahin, maar de lekkerste is de koop bij de Turkse winkels. De smaak is aan het begin even wennen; tahin is vrij bitter en daardoor perfect om de combineren met dadels, vers fruit of andere zoete dingen. Gecombineerd met citroensap en verse kruiden kan je een makkelijke sladressing maken. Beginner? Kies dan tahin gemaakt van gepelde sesamzaadjes in plaats van ongepelde. Nog beter; de sesamzaadjes zelf roosteren en in de keukenmachine je eigen potje maken.

Sesamzaad in huis? Ga dan snel aan de slag met deze pancakes! Ze zijn dik, luchtig, vullend en gezond. Nog belangrijker; ze zijn onwijs lekker!

Nog een kleine opmerking voor we beginnen... Ik deel vanaf nu ook mijn recepten in het Engels! Maak je geen zorgen, de Nederlandse verhalen en maten blijven, maar onder de streep deel ik voortaan ook een soortgelijk Engels verhaal en Engelse maten. Meet jij dus liever in cups? Gebruik dan het Engelse recept. Heb je internationale contacten, of heb je Engelstalige vriendin, oma, tante, buurvrouw, vader of achterschoonzus? Dan zou ik het heel fijn vinden als je mijn blog een keertje noemt! Voor nu, eet smakelijk! Of zal ik zeggen... Enjoy your meal? ;-)

22.8.14

4-Ingredient Vegan Chocolate Mousse


'Veganism is not limiting. Meat-eaters think we only eat salads. Take away animal flesh and products, and the only other food you can think of is lettuce. Whose diet is limiting?' Ik denk dat 100% van de vega's en 95% van de vegetariërs het met deze quote eens is. Ook ik ben het er helemaal mee eens. Lees een blog zoals het Voedingscentrum en je zult overal zien dat dierlijke producten nodig zijn. Mensen zouden niet zonder vitamine B12 kunnen, niet zonder melk moeten leven en allerlei tekorten oplopen via een diervrij-dieet. Calcium, eiwitten en ijzer zijn alleen via dierlijke producten binnen te krijgen. En als je dan toch perse geen vlees wilt eten, dan moet je dit aanvullen met allerlei neppe vleesvervangers en extra omeletten, liters melk en kommen yoghurt.

'Ik eet geen vlees, dus ook geen nepvlees' kan ik nog niet helemaal zeggen, maar ik verkies zelf gekookte linzen (of een stukje gmo-vrije biologische tofu) toch boven 'vegetarische kippenvleugels' of een 'eiwitrijke nepschnitzel'. (als dit allemaal vaag klinkt, lees dan dit goede artikel op De Groene Meisjes, samen met het receptje voor een vega tosti... Mmm!)

'Blijft er dan nog wel iets over?', vraag je je misschien af. Kijk eens rond op deze blog en bijna alle recepten zijn natuurlijk, de meeste vega (maar lang niet allemaal!) en vol met natuurlijke producten. Als ik zelf kook, gebruik ik nauwelijks dierlijke producten en overdag eet ik ook 95% diervrij. Als mijn moeder kookt, bijvoorbeeld een salade met feta of een lasagna van courgette met ei, eet ik dus wel dierlijke producten. Ik ben nog geen fulltime-vega, maar ooit hoop ik deze overgang wel te maken. In de tussentijd, geniet ik van al het heerlijke vegavoedsel, zoals deze overheerlijke chocolademousse...

Vier ingrediënten, vijf minuten en 1 keukenapparaat (of een vork en heel veel geduld). Dat moet te doen zijn, zowel voor de meest doorgewinterde carnivoor als voor de gezondheidfreaks zoals ik. Deze mousse is helemaal geschikt voor het ontbijt; vullend, eiwitrijk (maar zonder dierlijke producten!) en onwijs heerlijk. Totaal optioneel maar wel heel. erg. lekker; aardbeitjes en gehakte pure chocolade als toppings... Vergeet dus mijn onsamenhangende verhaal, duik de keuken in en geniet!

18.8.14

Savoury Tomato Smoothie



Ik ben er al een aantal keren geweest, maar nooit eerder slaagde ik zo goed. Mijn nieuwe herontdekking; de kringloopwinkel! Haak nu niet gelijk af, kringloop- en tweedehandswinkels zijn niet zo suf als ze daadwerkelijk klinken. Ik ben bezig met project ‘vergroot mijn serviescollectie’ en wat blijkt; spullen van de kringloop zijn leuker, beter voor het milieu en stukken goedkoper. Afgelopen zaterdag haalde ik twee zwart-wit gespikkelde borden, 1 lichtblauwe ondiepe schaal, een lila schaaltje, 1 klein grijzen bord, 2 hele schattige glazen flesjes, een keramieken schaaltje en 1 ijzeren lepel voor minder dan 5 euro! Probeer voor dat bedrag maar eens 9 artikelen te kopen bij winkels zoals Dille&Kamille of Kitchen Art. Begrijp me niet verkeerd, ik ben verliefd op alle Dille&Kamille spullen, maar met mijn budget was ik toch wel heel erg tevreden met mijn nieuwe aankoopjes… (omdat ik toch al geld aan het uitgeven was, reserveerde ik ook gelijk Green Kitchen Travels (22 september uit, dan moet 'ie 23 september op de deurmat liggen)...)

Deze foto’s zijn opnieuw genomen met onze ‘professionele’ camera. Ik geef toe, ik kan er nog steeds niet mee omgaan (diafragma, sluitertijd, wat?), maar de omstandigheden waren ook – op zijn zachtst gezegd – niet ideaal. Ik weet niet of je vandaag (gisteren voor jullie) tussen 9 en 9 naar buiten hebt gekeken, maar het weer is grauw en regenachtig. Naast het (gebrek aan) licht was de kleur van de smoothie ook… eh, niet bepaald aantrekkelijk. Een slokje vaag, geel-bruinige smoothie, iemand?

Laat je niet afschrikken door het uiterlijk! Een goed boek moet je tenslotte ook niet via de voorkant beoordelen. Dit is een van de eerste ‘hartige’ smoothies, die goed gelukt is. Voor beginners is ‘ie waarschijnlijk niet zoet genoeg, maar gevorderde smoothieliefhebbers kunnen ‘m zeker aan.

Gisterenavond maakte ik weer m’n gevulde tomaten (dit keer met amarant), samen met geroosterde wortel, venkel en zoete aardappel (aanrader!). De tomaten zijn heerlijk, alleen het weggooien van het vruchtvlees vind ik altijd zonde. Tip; bewaar het in de ijskast en tover het de volgende ochtend om tot deze hartige tomatensmoothie! Je kunt uiteraard de volgorde omdraaien en eerst de smoothie, daarna de gevulde tomaten maken. Ik kan me voorstellen dat het ook werkt met tomatensap of hele tomaten, maar ik neem geen verantwoordelijkheid als de smoothie dan mislukt… ;-)